دنیای من کتاب هایی هستند که حرف می زنند
امروز بیست و چهارم آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی است. روزی که هر ساله با نزدیک شدن به آن همگان به ضرورت حضور کتاب- این یار مهربان- در سبد خانوادههای ایرانی پی میبرند و با استناد به آمار مستند اعلام میدارند که سرانۀ مطالعه در کشور عزیزمان ایران که مهد ادب، هنر و فرهنگش میخوانیم و به فردوسیها، حافظها و سعدیهایش میبالیم بسیار پایین است اما من امروز قصد ندارم تا مانند تمام گزارشها و مطالبی که هر ساله منتشر میشوند و لیستی از کارهایی که لازم است برای توسعۀ فرهنگ کتابخوانی انجام دهم و به ذکر مشکلات و خلأهایی که در این زمینه بر سر راه فرهنگ دوستان وجود دارد بپردازم بلکه به عنوان فرد کوچکی که به ادبیات غنی کشورش عشق میورزد وظیفۀ خود دانستم تا به مناسبت این روز ارزشمند که امسال بدلیل مصادف شدن با عید سعید غدیر خم ارزش و اهمیتی دو چندان یافته است به یکی از قدمهای مثبتی که در این راه برداشته شده است اشاره کنم.
حدود یک سال پیش در دانشگاه آزاد واحد کرج بخشی تحت عنوان :کتابخانه ویژۀ نابینایان یا مرکز اطلاعرسانی نابینایان دانشگاه آزاد واحد کرج افتتاح شد. در همان زمان مصاحبهای با کتابدار کمبینای آن دانشگاه انجام دادم که به مناسبت امروز که روز کتاب و کتابخوانی است، شرح آن را در ذیل میخوانید:
محمدرضا گورابزاد کارشناس زبان و ادبیات فارسی کتابدار کتابخانۀ نابینایان دانشگاه آزاد واحد کرج می باشد. وی متولد اردیبهشت ماه 1353 و بهطور مادرزادی دارای معلولیت حسی و بینایی است.
درس خود را در مدرسۀ نابینایان خزائلی شروع کرده، دو سال آخر دبیرستان را در مدرسۀ عادی شهید شفایی گذرانده و دیپلم انسانی نظام قدیم گرفته است. در سال 1380 در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد کرج پذیرفته شده و مدرک کارشناسی خود را در سال 1385 گرفته است.
تا به حال چه فعالیتهایی انجام دادید؟
اولین فعالیتم را از سال 1379 با گردآوری مقالاتی با موضوعات فرهنگی و ادبی در روزنامۀ ایران سپید ویژۀ نابینایان آغاز کردم.
در سال 1382 وارد باشگاه خبرنگاران جوان شدم، دورهها ی آن باشگاه را گذراندم و پس از اخذ کارت خبرنگاری مدتی با آن باشگاه همکاری داشتم.
کارهای مختلفی انجام دادم که بیشتر جنبۀ فرهنگی داشت. از جمله: ویراستاری کتابهای بریل رودکی.
در سال 1387 از دانشگاه محل تحصیلم توسط استادم جناب آقای دکتر کوپال-استاد ادبیات دانشگاه آزاد کرج- با من تماس گرفته شد و ایشان با توجه به بسیاری ِ دانشجویان نابینای آن دانشگاه به فکر تأسیس کتابخانۀ ویژۀ نابینایان در این دانشگاه افتادند و خواستند تا کمکشان کنم. با توجه به ارتباطم با رودکی و چند مرکز دیگر و تسلطم به کامپیوتر این کار را پذیرفتم. ابتدا مقداری کار آزمایشی انجام دادم. چون دانشگاه شناختی از کتابهای صوتی و بریل نداشت و نمی توانست بپذیرد که یک کمبینا میتواند با کامپیوتر کار کند، توضیحات لازم را به آنها ارائه و بدین ترتیب زمینۀ پذیرش کتابخانۀ ویژۀ نابینایان را در کنار دیگر کتابخانههای این دانشگاه فراهم کردیم.
ویراستاری کتابهای بریل چگونه است؟
در ویراستاری کتابهای بریل فایل متنی از انتشارات با اجازۀ ناشر گرفته می شود و کتابخانههای نابینایان آنهارا به بریل تبدیل میکنند اما به دلیل تفاوت رسم الخط بینایی و بریل پس از تبدیل کتاب به بریل از یک نسخۀ آن چاپ میگیرند و در اختیار ویراستار میگذارند تا آن را از نظر کم و زیادی نقطه بررسی و تصحیح کند - چون خط بریل به صورت کد گذاری است و با چسبیدن یا جدا شدن نقاط ممکن است یک حرف به حرف دیگر یا یک کلمه به کلمۀ دیگر تبدیل شود و ...- .
از چه تاریخی کتابخانۀ نابینان دانشگاه کرج افتتاح شد؟
در آبان ماه 1388 کتابخانۀ ویژۀ نابینایان یا مرکز اطلاع رسانی نابینایان دانشگاه آزاد واحد کرج به طور رسمی راه اندازی شد و به عنوان یکی از کتابخانههای اقماری کتابخانۀ مرکزی قرار گرفت. در آن زمان مسؤلیت پیگیری و بررسی کتابهای گویا و بریلی که از مرکز رودکی خریداری کردیم توسط سرکار خانم باقری به عهدۀ من گذاشته شد.
کتابهای صوتی چگونه کتابهایی هستند؟
کتابهایی هستند که یک گوینده، آن را خط به خط برای ما از روی کتاب چاپ شده میخواند و ضبط میکند و یک فرد کم بینا یا نابینا با گوش کردن به آن، مطالب را دریافت میکند.
این کتابها چگونه ضبط میشوند؟
رودکی عمدهترین جایی است که این کتابها را ضبط میکند. بعد از آن ضبط کتابهای دانشگاهی در مرکز علمی پژوهشی گویا یا خندق و کتابهای غیر درسی در کتابخانۀ حسینۀ ارشاد انجام میشود.
اینها مراکزی هستند که ضبط اصولی را انجام و گوینده را تعلیم میدهند که بتواند متن را به درستی بخواند و ضبط را در استودیوهای آکستیک شده به همراه یک مصحح که اکثراً از نابینایان و کمبینایان میباشد انجام میدهند و در نهایت حاصل کار را ادیت میکنند و در اختیار متقاضیان میگذارند.
امروزه نقش تکنولژی در ضبط کتب تا چه اندازه است؟
در گذشته کتابها بر کاست ضبط میشد اما این روزها روی CD ضبط میشود و کاربرها هم ترجیح میدهند که از CD استفاده کنند چون CD حجم کم تری از کاست گرفته و اطلاعات بیشتری هم در آن جا میگیرد.
نابینایان چطور با کامپیوتر کار میکنند؟
نابیناین و کمبینایانی که قادر نیستند با چشم به مانیتور نگاه کنند و نوشتههای آن را تشخیص بدهند با نرم افزارهایی که بر روی windows نصب میشود و کامپیوتر را گویا میکند میتوانند به راحتی کار کنند. البته سخت افزارهایی هم برای نابینایان وجود دارد که به خاطر قیمت خیلی بالایشان شاید فقط چند مرکز آنها را داشته باشند از جمله برجسته نگار ولی با نرم افزارها مانند Jaws همه به راحتی میتوانند کار کنند و به کمک برنامۀ Jaws و استفاده از Keyboard به جای Mouse اطلاعات لازم را از کامپیوتر بگیرند.
در حال حاضر چند نفر دانشجوی نابینا و کمبینا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند؟
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در حال حاضر بالای 30 نفر دانشجوی نابینا دارد.
کار شما در کتابخانه چیست؟
کار من در آنجا بررسی نیازهای دانشجویان در زمینۀ کتب درسی و مرتبط است. در عین حال اطلاع رسانی هم میکنم و در کنار این کار در حال گستردهتر کردن آرشیو هستم و همچنین به منظور بهتر شدن کار، نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانشجویان را میگیرم.
آماری از میزان کتب گویا و بریل کتابخانۀ نابینایان دانشگاه آزاد کرج دارید؟
بعد از گذشت حدود یک سال از افتتاح کتابخانه چیزی حدود 2000 عنوان کتاب گویا و حدود 160 عنوان کتاب بریل داریم.
برنامهای برای ضبط کتب هم دارید؟
با توجه به صحبتهای انجام شده با سرکار خانم باقری- ریاست محترم کتابخانههای دانشگاه آزاد واحد کرج- برنامههای مقدماتی ضبط حرفهای هم در حال انجام است و به زودی در کتابخانه ضبط هم خواهیم داشت.
اولویت شما برای ضبط کتب چیست؟
در درجۀ اول کتابهایی که استادان دانشگاه آزاد کرج معرفی میکنند و نیاز واحد است ضبط میشود و بعد از آن هر کتاب درسی و دانشگاهی را ضبط میکنیم.
زمانی که قرار شد ضبط حرفهای داشته باشید گویندههایتان را چطور انتخاب میکنید؟
از دانشجویان هر رشته استفاده میکنیم اما به آنها آموزش خواهیم داد.
برنامههای آینده کتابخانه چیست؟
بعد از ضبط و تولید کتاب میتوانیم صادر کنندۀ کتاب از دانشگاهمان به دانشگاههای دیگر باشیم و اگر ضبط را شروع کنیم صرفاً ضبط را بر پایۀ کتابهای درسی و دانشگاهی میگذاریم چون این کتابخانه یک کتابخانۀ دانشگاهی و تخصصی است. ضبط عنوانهای عمومی را مراکز دیگر از جمله رودکی و حسینیۀ ارشاد انجام میدهند و مشکل اصلی بچههای نابینا کتابهای درسی و دانشگاهی است مخصوصاً که هر چند سال یک بار کتابها عوض یا نویسندگان جدیدی اضافه میشوند و ممکن است استادان آن کتابها را معرفی کنند که اگر این کتب در آرشیو نباشد مشکل ساز میشود.
آیا دانشگاه آزاد واحد کرج و به خصوص کتابخانه نابینایان برای عبور و رفت و آمد معلولان مناسب سازی شده است؟
برای معلولین جسمی حرکتی مناسب سازی شده است. برای مثال کسی که با ویلچر بیاید به راحتی وارد ساختمان، آسانسور و قسمتها می شود.
با همکاری من و آقای دکتر کوپال برای نابینایان هم طرحی نوشته و به معاونت عمرانی دانشگاه ارائه شد که در حال بررسی است.
اگر مرکزی تمایل به مشارکت در بخش کتابخانۀ نابینایان داشته باشد استقبال میکنید؟
هر چه مشارکت در این بخش بیشتر باشد بهتر است و امیدوارم دیگر دانشگاهها هم به این بخش توجه کنند.
سختیهای کار در یک کتابخانه چیست؟
کسی مراجعه کند که نداند چه میخواهد، راهنماییهای شما هم به او فایدهای ندارد، کمکی به او نمیکند و شما را هم بدتر گمراه میکند و نمیتوانید کمکش کنید.
پیشنهادتان برای بهبود کار کتابخانههای نابینایان چیست؟
پیشنهاد میکنم کتابخانههایی که ضبط کتب را بر عهده دارند مثل رودکی، حسینیۀ ارشاد و ...، زمانی که شروع به ضبط کتابی میکنند به دیگر مراکز هم اطلاع دهند چون مشکل بزرگ کتابخانههای نابینایان این است که یک کتاب چند بار در مراکز مختلف تولید شده در حالی که بسیاری از کتابهای مورد نیاز هنوز ضبط نشده است.
با شنیدن این کلمات به یاد چه می افتید؟
بهار: شادی، طراوت و سبزی
کتاب: بهترین دوست
رنگ: آبی، استقلال
گل: گل روز
تا این غزل شبیه غزلهای من شود